سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با خرد است که آدمیان به ستیغ دانش می رسند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :17
بازدید دیروز :1
کل بازدید :8701
تعداد کل یاداشته ها : 11
103/7/7
2:52 ص
حضرت امام خمینی(ره)، در سال ???? و پیش از آغاز قیام تاریخی خود علیه رژیم شاهنشاهی، قدم به روستایی کم جمعیت و دورافتاده در بخش مرکزی قم، به نام «کاج» گذارد و در میان شوق و شعف مردم روستا از این دیدار، کلنگ بنای مسجدی که بعدها به نام مسجد امام خمینی(ره) معروف شد را به زمین زد. این مسجد تنها مسجدی است که حضرت امام راحل در طول زندگانی پربرکت خویش بنا گذاشته است و به نوعی جزو میراث تاریخی این سرزمین است. 

شرح این واقعه در کتاب «پا به پای آفتاب» به نقل از آیت الله محمد مومن ذکر شده و در مقدمه کتاب « کاج های آسمانی» که به معرفی شهدای این روستا پرداخته است، جزییات این دیدار به نقل از آیت الله اشراقی و بزرگان دیگر ذکر شده است. 

گفتنی است، در سال ?? و پس از دستگیری امام، مردم این روستا با وسایل نقلیه و ابزار جنگی اولیه برای دفاع از حضرت روح الله به سمت قم حرکت کردند که با مقابله سریع نیروهای امنیتی رژیم مواجه شدند. 

جالب آنکه این روستا دارای ?? شهید است که با توجه به وسعت و جمعیت بسیار کم این روستا نسبت به روستاهای دیگر بخش مرکزی قم از شهید پرور ترین روستاهای استان محسوب می شود که بسیاری از مردم و خانواده های شهدا، حضور امام در روستا را از دلایل اصلی حضور مردم این روستا در عرصه های مختلف دفاع از انقلاب اسلامی می دانند و هر ساله در سالگرد رحلت امام در این مسجد مجلس یادبود امام و شهدای روستا به همت اهالی برگزار می شود. 

این روستا که در ?? کیلومتری قم قرار دارد از محروم ترین روستاهای استان است بدون هیچ توجهی از سوی مسوولان استان در بدترین شرایط به سر می برد و با توجه به اینکه بارها مسوولان استان در حضور مقامات بالای اجرایی از این روستا به عنوان مفاخر قم ذکر می کنند اما کوچکترین توجهی به آبادانی آن نشده است و مردم این روستا به دلیل برخوردار نبودن از اولیه ترین نیازهای خود از جمله آب و... مجبور به ترک زادگاه خود شده اند. 

جای کلنگی که امام در این مسجد به زمین زده است، به دلیل بی توجهی هایی که به طور کلی به نگاهداری این اثر تاریخی ملی و مذهبی کشور شده است، به محل دیگری تبدیل شده است که از ذکر آن معذوریم.

حسین کاجی در گفتگو با آینده روشن در خصوص این واقعه گفت: حضرت امام خمینی(ره) در سال 41 به دعوت یکی از روحانیون موجه قم که با اهل این آبادی مرواده داشت، به این آبادی تشریف فرما شدند.

وی افزود: حضور ایشان در این آبادی کوچک که در سال های قبل از انقلاب یکی از مراکز اصلی کشاورزی منطقه بود، موجی از شادی را در دل مردم این روستا بوجود آورد که شور این دیدار تا امروز در دل آنان جاری است.

احمد مکلل یکی از حاضران در روز ورود امام و کلنگ زنی مسجد روستای کاج در گفتگو با آینده روشن، گفت: حضور امام راحل در این آبادی به واسطه یکی از دوستان و یاران امام انجام شد و ایشان با ورود به این روستا، امر به ساختن یک مسجد برای اهل روستا را صادر کردند.

وی گفت: زنان و مردان این روستا به محض شنیدن خبر ورود حضرت به روستای کاج، با آب و جارو کردن کوچه ها، سعی کردند میزبانی مناسبی از حضرت، که در آن روزگار از علمای برجسته حوزه علمیه قم بودند، داشته باشند.

مکلل خاطرنشان کرد: مردم این روستا، از دیر باز به عنوان مردمی مذهبی و پایبند به اعتقادات و اهل هنر و ادب معروف بودند و با توجه به اینکه درصد باسوادی در میان این مردم بسیار پایین بود ولی در سرودن و نقل اشعار در مجالس گوناگون ید طولایی داشتند.

وی گفت: مردم این روستا پس از حضور حضرت امام به صورت مجتمع به خدمت حضرت رسیدند و مجلس ساده ای با حضور ایشان برگزار شد و هر کدام از اهل روستا سعی می کردند با روبوسی با حضرت از برکات این عالم بزرگ استفاده کنند.

مکلل یادآورشد: یکی از اتفاقات عجیب و تاثیرگذاری که در این دیدار مردمی به وجود آمد و هنوز در میان مردم این روستا دهان به دهان می چرخد، نحوه برخورد امام با مساله امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی گفت: در این دیدار حضرت، از میان مردمی که برای معاشرت نزدیک خدمت امام می رسیدند، با یکی از اهالی به صورت کاملا اسرار آمیزی به صحبت پرداخت و بدون اینکه کسی در جمع از این سوال و جواب مطلع شود مراسم به پایان رسید.

مکلل افزود: بعد از خروج حضرت از روستا، مردم برای اینکه متوجه شوند که امام به صورت پنهانی به آن شخص چه گفته است، به وی مراجعه کردند که آن مرد نیز گفت که امام به من فرمود که قطعه ای از طلا که به صورت زینت به خود آویخته ای شرعا حرام است و اگر می خواهی در عداد مومنین باشی باید این موارد را رعایت کنی.

وی گفت: این سخن و واقعه ای که امام برای مردم روستا رقم زد بسیاری از مردم را نسبت به فراگیری احکام الهی تشویق کرد.

کردعلی امامی از دیگر حاضران در این مراسم نیز با به یادآوردن خاطرات حضور حضرت در روستا به آینده روشن، گفت: آن روز را هیچ وقت از یاد نمی برم زیرا تمام مردم روستا از ارباب و رعیت و پیر و جوان صف به صف منتظر حضور حضرت بودند و شور خاصی در بین مردم بود.

وی تصریح کرد: آن روز برای مردم این روستا و حتی نسل های بعدی هم روز فراموش نشدنی است و از افتخارات مردم این روستا که اکثرا به دلیل عدم امکانات کافی راهی قم شده اند، محسوب می شود.

امامی با ذکر این مساله که مردم روستا پس از شنیدن خبر دستگیری امام به قصد کمک برای آزادی حضرت به قم رهسپار شدند، گفت: آن روزها پس از شنیدن خبر دستگیری امام، مردم روستا از فرط ناراحتی و عصبانیت نسبت به هتک حرمت به این عالم بزرگ با ابزار آلات ساده کار و کشاورزی برای حمایت از حضرت به طرف قم حرکت کردند که با ممانعت نیروهای ژاندارمری قم مواجه شدند.

وی خاطر نشان کرد: اوج علاقه و ارادت مردم این روستا به امام پس از مدت ها و در جریان شکل گیری انقلاب هم ادامه یافت و مردم این روست با انقلاب همراه شدند.

امامی گفت: مردم روستا پس از دستور امام مبنی بر ساخت مسجد و کلنگ زنی حضرت، اقدام به ساخت مسجدی کردند که تا سال ها مهم ترین مرکز عبادی و اجتماعی مردم بود.

نازنین سعیدی همسر یکی از شهدای روستای کاج و از حاضران در این مراسم گفت: حضور حضرت امام در این روستا باعث شد علاقه مردم نسبت به مرجعیت و قیام ایشان در سال های بعد بیشتر شود.

وی اظهارداشت: حضور فعال مردم و جوانان این روستا در سال مبارزات پیش از انقلاب، علیه رژیم شاه و حضور فعال جوانان این روستا در هشت سال جنگ تحمیلی از ثمرات حضور امام در این روستان بود.

سعیدی گفت: اکثر جوانان و افراد میان سال روستا در جنگ تحمیلی علیه ایران به عشق امام و اسلام شرکت داشتند که ثمره آن اهدای 17 شهید بود که با توجه به جمعیت مردم روستا که در آن زمان که بسیار کم و محدود بود، رقم بالایی به شمار می رود.

وی عنوان کرد: عشق مردم این روستا به حضرت امام به حدی است که هنوز هم پس از 22 سال از رحلت ایشان و پس از نزدیک به 50 سال از حضور حضرت در این روستا، هنوز برای ورود حضرت به این روستا و در سالروز رحلت ایشان، مراسم یادبود برگزار می شود و مردم نیز در این مراسم از شهرهای مختلف شرکت می کنند.

گفتنی است، مراسم یادبود شهدای روستای کاج و یادواره حضور امام راحل در این روستا از دهه 70 با حضور مردم و مسوولان هر ساله در این روستا برگزار می شود و علاقه مندان به فرهنگ ایثار و شهادت و ولایت در این برنامه ها شرکت می کنند.

روستای کاج که در فاصله 37 کیلومتری قم واقع شده است اخیرا به همت مسوولان با احداث جاده قم- گرمسار فاصله کمتری را نسبت به گذشته با مرکز استان پیدا کرده است.